Eind vorig jaar kondigde SBS Broadcasting aan dat ze in het nieuwe jaar een vierde zender zouden krijgen. Eerder werd er gesproken over een gokzender maar uiteindelijk werd duidelijk dat het een filmzender met een vrouwelijk profiel werd. Vorige week donderdag ging de zender van start. Wij van brandvision schrijven nu een review over SBS9. Lees meer >
SBS9 komt dagelijks om 20:30 met een film. Dagelijks wordt er een ander thema aangehouden, op bijvoorbeeld zaterdag is dat Actie. Daarnaast zendt het Amerikaanse series uit. Uiteraard worden deze onderbroken door commercials. De zender heeft de totale zendtijd voor haar programmering maar gebruikt maar vanaf 15:20. In het weekend wordt wel de hele dag gebruikt, dan zendt de zender in marathon o.a. SamenWonen, Huizenjacht en The biggest Loser Holland uit. Het zendt op werkdagen meestal uit tot 02:00, daarna volgt Astro TV en Tommy Teleshopping. SBS9 staat trouwens standaard niet op 9 staat maar bijvoorbeeld bij UPC op 23. Het logootje staat net als haar zusje Net5 rechts in beeld. Deze is transparant gemaakt.
Review: Zaterdag 14:00 onlineDe afgelopen dagen heb ik elke dag een film gekeken bij SBS9. Mijn mening is ronduit positief. SBS heeft de zender een duidelijk filmprofiel gegeven, dit is o.a. in de bumpers te zien. Het transparant SBS9 logootje vindt ik iets te groot in beeld. Deze had kleine gemogen. Veder is het goed dat er bij de bump-in naar de reclame wordt aangegeven hoelang het duurt voordat de film verder gaat. Dit is meestal maar 2 minuten. Veder is de 'Elke dag een thema' werking een slimme zet. Zo weet de kijker elke avond waar hij aan toe is.
Ik zie nog vele mogelijkheden in SBS9. Zo lijkt mij een familiefilm op de zaterdag- of zondagochtend geen slecht idee en zou een programma rondom de nieuwste films in de bioscoop ook wel leuk zijn. Het is en blijft een commerciële zender en daarom word momenteel de hele middag oude herhalingen uitgezonden van oude programma's als Huizenjacht. Tegen 19:00 krijgen we ook herhalingen van nieuwe programma's als Gouden Bergen te zien.
De naam SBS9 is eigenlijk onverklaarbaar. Al vrij snel werd het duidelijk dat zender geen plaats op nummer 9 zou krijgen. SBS kon zelf ook wel bedenken dat de kans op deze plek klein zou zijn. Toch is voor deze naam gekozen. Het logo heeft vanuit verschillende hoeken negativiteit ontvangen maar persoonlijk vind ik het wel wat hebben. De kleur paars matcht mooi met de andere 3 SBS zenders. Net5 heeft wel moeten wijken voor de nieuwe zender. Zij werd eerst gepresenteerd in licht-paars. Sinds het nieuwe jaar is Net5 in het groen te bewonderen. Kijkers hebben hier niet veel van gemerkt omdat het logootje op de TV transparant word weergegeven.
Binnenkort verwacht ik een App voor de zender, dit omdat Veroncia, Net5 en SBS6 deze al hebben.
Kortom, de zender is geen dure zet van SBS. Het heeft afgelopen week een piek van 136.000 bereikt en daar bleef het ook bij. De meeste films halen dagelijks de 50.000 kijkers niet. Volgens (voormalig) SBS-baas Remko van Westerloo scoort de zender wel boven verwachtingen. Momenteel heeft de zender 0,5% marktaandeel, ik wacht dat daar de komende maanden niet heel veel bijkomt. SBS9 is een interessante aanvullende zender maar het zal nooit met een groot succes komen.
Bekijk de promo van de zender: https://www.youtube.com/watch?v=eyUzFYaV19o
Reactie plaatsen
Reacties